Samenvatting bindend advies
De Restitutiecommissie heeft het verzoek beoordeeld van de rechthebbenden op de nalatenschap van Emma Budge (1852-1937) tot teruggave van een bekerschroef door kunstenaar Andries Grill (1604-1665) en een schaal van kiezelaardewerk (anoniem, Sultanabad, ca.1285-1400). Uit onderzoek door het Expertisecentrum Restitutie (ECR) is naar voren gekomen dat deze kunstwerken afkomstig zijn uit de particuliere collectie van de Joodse Emma Budge. Tevens is voldoende aannemelijk geworden dat haar erfgenamen het bezit van de kunstwerken na 1933 in Duitsland onvrijwillig zijn kwijtgeraakt.
Vast staat dat de kunstwerken op een onbekend moment deel zijn gaan uitmaken van de kunstverzameling van het echtpaar Budge uit Hamburg. Emma Budge had na de machtsovername door de nazi’s een aantal wilsbeschikkingen gemaakt met betrekking tot de bestemming en verkoop van haar kunstverzameling, waaraan de executeurs-testamentair na haar dood in 1937 geen uitvoering hebben kunnen geven. Tegen haar aanwijzingen in zijn de bekerschroef en de schaal onder de hamer gekomen bij het inmiddels ‘geariseerde’ veilinghuis van Paul Graupe in Berlijn, waar ze zijn aangekocht door het toenmalige Gemeentemuseum Den Haag.
Nu Emma Budge en haar erfgenamen wegens hun Joodse afkomst tot een vervolgde bevolkingsgroep behoorden en het bezitsverlies tijdens het naziregime heeft plaatsgevonden, dient de commissie op grond van criterium 3.1 van het te hanteren beoordelingskader aan te nemen dat het bezitsverlies onvrijwillig was, tenzij nadrukkelijk anders zou blijken. De door Emma Budge doorgevoerde wijzigingen in haar testament kunnen niet los gezien worden van de politieke verhoudingen in Duitsland en de opkomst van het naziregime. Door de druk die op de executeurs-testamentair is uitgeoefend – waardoor hun handelwijze sterk afweek van hetgeen het testament van Emma Budge beoogde – was het laten veilen van de bekerschroef en de schaal geen vrije keuze. Daarnaast is het aannemelijk dat de erven Budge door de forse anti-Joodse maatregelen niet vrij over de opbrengst van de veiling konden beschikken. Het bezitsverlies was dan ook niet vrijwillig.
De commissie heeft de Gemeente Den Haag geadviseerd om de bekerschroef door Andries Grill en de schaal van kiezelaardewerk (anoniem, Sultanabad, ca. 1285-1400) die zich bevinden in het Kunstmuseum Den Haag te restitueren aan de rechthebbenden op de nalatenschap van Emma Budge.